FOMENTEM EL GUST PER LA LECTURA

Els pares i mares sou models de lectura per als vostres fills i filles. Animar-los a llegir no significa només comprar llibres o contes. Significa entrar en un ambient que els motivi, que els animi a llegir: veure els pares llegint enlloc de veure la tele, explicar contes abans d'anar a dormir, animar-los a que llegeixin en veu alta mentre vosaltres els escolteu o que llegeixin ells sols una estona son alguns exemples de com podeu motivar-los.

Des de l'escola us animem a que comenceu, si no ho heu fet ja, a llegir amb els vostres fills i filles. És una experiència molt bonica alhora que els fa bons lectors. És una bona oportunitat per practicar l'habilitat lectora. A continuació us deixem un article que us ho explica.

                                                                                                                               Nèlida i Anna



FOMENTEM EL GUST PER LA LECTURA

PRISMA Educat blog de psicopedagogia. Publicat 25 març 2015  Autora: Maria Josep Martínez Garrote

Llegir enriqueix la vida i és un procés vinculat a l’evolució dels nens. Explicar els primers contes amb els més menuts a la falda permet establir una comunicació afectiva entre l’infant i l’adult. Gràcies a la interacció de la díada pare/mare – nen, creem un vincle de complicitat (mirades, gestos, imitacions, carícies…) i acompanyem el nen que s’està formant com a ésser únic, particular i diferent.

Component emocional de la lectura

La lectura és una clau mestra que uneix pares i fills per accedir al món de la fantasia. La tendresa i la imaginació són els ingredients que propicien la comunicació directa amb l’imaginari infantil, i també potencien l’escolta activa.


A l’hora d’explicar un conte o una història creem un entorn càlid i plàcid que no només facilita l’entesa i gestió de les emocions, sinó que també ajuda a cimentar una bona autoestima. Amb aquesta atmosfera d’encanteri, prenem la drecera per penetrar al món, no sempre fàcil, de la infantesa. La màgia i el simbolisme ens fan gaudir i, alhora, comprendre la complexitat del món i de la vida.

L’empatia amb els personatges de les històries empeny el nen a identificar-se amb les seves emocions, ja sigui compartint il·lusions i pors o bé lluitant contra enemics que posen a prova la seva valentia o el seu enginy. Per tant, tractem qüestions de tipus cognitiu i emocional i adquirim informació per tirar endavant i tenir èxit en la vida.

Ningú dubta de l’efecte guaridor i balsàmic que els petons de bona nit i les abraçades tenen sobre els nens després d’explicar-los una història, ja que els proporcionen la confiança d’estar a recer dels malsons i de la soledat.

Caràcter alliçonador i engrescador de la lectura

La lectura és un recurs didàctic, pedagògic i lúdic. Respon a la màxima clàssica “delectare et prodesse” (“instruir i divertir”) i conté els poderosos elements de la motivació i l’interès que aconsegueixen mantenir-nos enganxats al desenvolupament de la trama. Tant petits com grans gaudim d’una història ben explicada. La Caputxeta, el Gat amb botes i la Rínxols d’or estan arrelats a la nostra infantesa, i també ens hem nodrit de les aventures de l’Ulisses, del Quixot o dels relats de la Sherezade, dels supervivents en illes desertes, d’herois que lluiten per ideals ben lloables, i de persones que es transformen en insecte de la nit al dia.

Disposem d’un llegat, d’un patrimoni de la humanitat i de la saviesa de milers d’anys, que transmetem de generació en generació, de boca a orella, a casa (amb la família), a l’escola (amb els mestres) i a les biblioteques (amb els contacontes). Som receptors de grans i petites històries que ens han anat modelant. Amb aquesta valuosa herència, eduquem i engresquem els nens.

De la mateixa manera, les versions modernes dels contes tradicionals, les reinterpretacions dels clàssics i les històries sorgides de les noves situacions de la nostra vida quotidiana ens permeten:

  • Alliçonarrelaxar i fer dormir els nens.
  • Afermar-los valors com l’amistat (el millor dels tresors), l’amor (i la importància de ser estimat per fer front als reversos de la vida, la importància de dedicar temps a aquells que estimem i amb qui compartim moments especials), la sinceritat, la companyonia, la generositat, la gratitud, la tolerància, l’acceptació de la diferència, la cooperació, el diàleg (l’aprenentatge d’escoltar l’altre per arribar a l’entesa comuna), la paciència, la llibertat, i el respecte (a un mateix, als altres, i a l’entorn).
  • Iniciar els nens en els hàbits saludables sobre higiene, alimentació i descans perquè creixin sans, autònoms i feliços tant a l’escola com a casa. Amb la lectura aprenen a cordar-se les sabates, a treure’s el bolquer, a no fer-se pipi al llit, a menjar de forma equilibrada i a practicar exercici físic.
  • Fer reflexionar els nens sobre els comportaments més freqüents dels infants: les enrabiades, les  rebequeries, els plors…
  • Ajudar els nens a vèncer les pors: de la foscor, d’estar sols, de nedar, de les tempestes, de les bruixes, dels fantasmes, dels monstres amb urpes i ullals que emeten xiscles terrorífics, i dels personatges malignes, esgarrifosos, esfereïdors, d’aspecte ferotge, amb força descomunal i poders sobrenaturals.
  • Apaivagar als nens el trasbals que comporten els canvis al nucli familiar: l’arribada o adopció d’un germà (enveja i gelosia), la separació dels pares, la formació de noves relacions, o la recomposició de la família (parelles i germanastres).
  • Reconfortar els nens en les situacions de dol (com la malaltia o mort d’un membre de la família, d’un ésser estimat o d’una mascota), de desànim, de tristesa, d’inquietud, de neguit, de dubte i de malestar (com la pèrdua de la feina dels pares, la crisi econòmica, etc.).
  • Ajudar els nens a aprendre a conviure amb malalties i intoleràncies alimentàries (com la diabetis, la celiaquia, etc.) tant a casa com a l’escola.
  • Orientar els nens en la resolució de conflictes, desitjos, dificultats i reptes.
  • Oferir als nens les primeres incursions al món de l’aritmètica, de les formes i dels colors.
  • Intentar donar als nens resposta a les preguntes sobre allò que ens envolta: descobrir les diferents espècies animals, el cicle de l’aigua, etc.
  • Conscienciar els nens en la defensa, cura i respecte del medi ambient per contribuir amb petites accions individuals a evitar la contaminació, la producció massiva de residus, la destrucció dels hàbitats naturals i a vetllar per l’equilibri natural del nostre ecosistema (sostenibilitat).
  • Alertar els nens del tràfic il·legal d’animals exòtics i ensenyar-los la correcta tinença d’animals de companyia.

 

 La lectura com a eina educativa, lúdica i de gimnàstica neuronal

Sens dubte, la lectura és un instrument fonamental en el procés de coneixement i maduració personal dels nostres fills. Si els acompanyem a diari en la lectura, els ajudem a augmentar la competència comunicativa i lingüística i a garantir la comprensió del que llegeixen, que és la base de molts aprenentatges i una estratègia per millorar l’èxit escolar.

Hem de convidar els nens a llegir, despertar-los el seu hàbit lector, descobrir-los aquesta font de plaer i experiència de benestar al caliu familiar, i fer-los participar de l’antic art d’explicar històries. Les bones lectures ens deixen empremta, ens desenvolupen la fantasia i la creativitat, ens proporcionen coneixements nous, ens fan viure aventures en indrets ben llunyans, i ens exerciten l’enginy i la intel·ligència de la mà de detectius amb misteris per resoldre.

És palès que llegir millora les nostres connexions neuronals. Així doncs, cal que fomentem i potenciem la lectura des dels primers mesos de vida dels nostres infants i que els acompanyem en tot el procés de construcció i evolució del seu ésser com a ciutadans del món amb esperit crític.

Embarqueu-vos amb ells en aquest fascinant viatge intel·lectual i emocional. Val la pena! Us ho ben asseguro!

Maria Josep Martínez Garrote
Mestra de Primària
mmart167@xtec.cat



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada